In almost every picture 6
Donderdag 20 maart 2008
Geen verklarende teksten. Alleen een reeks van 75 pasfoto's van een en dezelfde vrouw over tijdspanne van iets meer dan vijftig jaar: van 1926 tot en met 1978. Meer is er niet. Wat is er dan zo pakkend aan deze reeks ogenschijnlijk eenvoudige en gebeurtenisloze foto's?

Iedereen die Le fabuleux destin d'Amélie Poulain (2001) heeft gezien weet waarom. De hoofdpersoon van deze film, Amélie Poulain, vindt een fotoboek volgeplakt met pasfoto's die zijn gemaakt op het lokale treinstation en vervolgens, om wat voor reden dan ook, zijn weggegooid. In het fotoboek komt een pasfoto van een persoon telkens weer voor. Iedere keer diezelfde man, diezelfde neutrale uitdrukking. Waarom? Waarom raakt Amélie helemaal in de ban van 'l'inconnu des photomatons'? Om zijn onbekende verhaal. Om de vragen die het oproept en de antwoorden die je zelf verzint.

Bij de vrouw van 'In almost every picture 6' is dit niet anders. Wie zij is, is onbekend. Wanneer de foto's zijn gemaakt is dank zij het bijschrift van het jaartal wel bekend. Daarin schuilt een deel van de fascinatie. Want je ziet het (vijfarig of zesjarig?) meisje uit 1926 in zevenmijlslaarzen volwassen worden tot en met de laatste foto uit 1978.

Dat weet je dan, maar al die vragen: Wie is zij? Waar woonde ze? Wat viel er voor haar te lachen in de jaren vlak voor en tijdens de oorlog? Waarom valt ze in de oorlogsjaren totaal niet af maar in 1953 juist wel? Waren de verschillende kapsels op de foto volgens de laatste mode? Wat gebeurde er na 1978? Is ze overleden? Wie was ze en deed ze in: 1926, 1936, 1940, 1945, 1953, 1966?

Het zijn deze vragen maar vooral je eigen antwoorden die er voor zorgen dat ze nog lange tijd in je hoofd blijft ronddwalen.


Samenstelling Eric Kessels
In almost every picture 6
136 bladzijden, paperback
Prijs € 24,95
KesselsKramer Publishers
ISBN 978 90 70478 15 5
Uitgegeven in 2008
Links bij dit artikel: