cadoc.nl, boeken over kunst, fotografie en vormgeving (en nog veel meer)
Vania
Maandag 6 oktober 2008
Vania Zouravliov, wonderkind.
Wie de tekeningen in het boek heeft gezien, gaat zich afvragen hoe de tekenaar zich zoveel verschillende stijlen en technieken eigen kan maken. Je gaat je ook afvragen hoe lang iemand wel niet moet tekenen om de techniek zo onder de knie te krijgen. Wie is deze tekenaar waarvan je flarden bekend voorkomen maar waarvan je het werk niet kent?

Vania Zouravliov. Geboren in 1980 in Rusland, woonachtig in het Verenigd Koninkrijk. Zoon van een schilder en leraar In zijn geboorteland werd hij al snel als een wonderkind gezien. Op zijn dertiende deed hij al mee aan internationale exposities en reisde naar Parijs, Canterbury en Berlijn. Hij studeerde aan de Edinburgh College of Art en bleef ook na zijn studie in Edinburgh wonen.

Diverse technieken, dezelfde thematiek
Schoonheid is bij Vania over het algemeen geen l"art pour l"art. Zijn tekeningen zitten barstensvol symboliek. Symboliek afkomstig uit de meest uiteenlopende bronnen: de bijbel, de klassieken en niet te vergeten sprookjes. In een interview met Vania zegt hij zelf dat sprookjes voor hem een echte inspiratiebron zijn. Ze beslaan het hele spectrum van emoties: van angst tot hoop. Daarnaast heeft hij zelf symboliek toegepast die min of meer universeel is: naaktheid voor kwetsbaarheid, zichtbare ingewanden voor extreme kwetsbaarheid.

Inspiratiebronnen. Wie de tekeningen van Vania Zouravliov ziet, kan niet anders dan herinnerd worden aan die andere grote tekenaars die het verbeelden van (jeugdige) vrouwlijke schoonheid niet schuwden: Audrey Beardsley, Franz von Bayros en Hans Bellmer. Vooral enkele van zijn tekeningen met opengewerkte vrouwen doen sterk aan Bellmer denken. Zelf geeft Vania een iets andere lijst van inspiratiebronnen: Ingres, Gustav Dore, Grunewald, Von Bayros, Bakst en Utamaro. Vania deelt misschien niet altijd hun stijl maar hanteert wel dezelfde manier waarop vrouwlijke schoonheid gepaard gaat met aantrekkingskracht, sexualiteit, verval en uiteindelijk de dood. Schoonheid zonder verval is bij Vania (en in het echte leven) een uitzondering.

Natuurlijke compositie en bladvulling.
Je zou bijna door al die geweldige voorstellingen worden afgeleid van een kwaliteit die niet direct in het oog springt: de compositie. Bij eigenlijk iedere tekening is er een soort vanzelfsprekende balans. Alsof het zo moest zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat complexe en met veel ornamenten voorziene tekeningen een geheel gaan vormen? Vania geeft daarop zelf antwoord in het interview dat in het boek is opgenomen: "I usually have two or three key elements in every drawing, including one or more main characters. Everything else is background. Decorative elements and costumes are there just to support the main image without overpowering or distracting it". Zo gezegd klinkt het eenvoudig maar laat het dan ook maar weer vrijwel iedere keer lukken…

Veel afbeeldingen, (te) weinig tekst.
Vaak is het een slecht teken wanneer kunst veel woorden nodig heeft om begrepen of gewaardeerd te worden. Gestalten heeft zich daaraan niet schuldig gemaakt. Integendeel, anders dan een alinea inleidende tekst, een interview van twee pagina´s en een colofon, bevat het boek eigenlijk geen tekst. Van de 144 pagina´s van het boek zijn maar liefst 140 voorzien van prachtig gedrukte tekeningen. Naar mijn smaak is de vormgever van het boek daar net iets te ver in doorgeschoten. Want hoewel de titels van de tekeningen wel worden vermeld, moeten we het doen zonder maatvoering, zonder jaartal, zonder specificering van de gebruikte techniek en vaak zonder het doel waarvoor deze tekeningen zijn gemaakt of waar ze oorspronkelijk zijn gepubliceerd. Dat is jammer want je wilt bijvoorbeeld in sommige gevallen de chronologie van de werken kunnen zien.

Los van dat moet het voor de kunstenaar een genot zijn om in een dergelijk prachtig vormgegeven en gedrukt boek zijn kunst gereproduceerd te zien. Voor degene die het boek doorbladert en bekijkt is het dat zeker. Reden te meer om dit boek snel aan te schaffen want zo´n kwalitatief hoogwaardige uitgave met het werk van Vania zal lang op zich laten wachten.

R. Klanten en H. Hellige (samenstellers)
Vania
144 bladzijden
Prijs € 39,90
Gestalten
ISBN : 978 3 89955 223 2
Uitgegeven september 2008
Links bij dit artikel: