cadoc.nl, boeken over kunst, fotografie en vormgeving (en nog veel meer)
Edward Steichen: In High Fashion: The Condé Nast Years, 1923-1937
Vrijdag 21 november 2008
Edward Steichen. Het is één van die namen die ook bij niet–ingewijden een belletje doet rinkelen. Was dat niet die fotograaf die dat prachtige portret van Greta Garbo maakte? Was hij ook niet de man die verantwoordelijk is voor die spraakmakende fototentoonstelling in 1955 "The Family of Man"? Was hij niet de fotograaf van "The Pond–Moonlight", een foto die tot voor kort de duurste aller tijden was met een afhamerprijs van $ 2.900.000? Ja, allemaal waar. Maar Edward Steichen is ook de man die vanaf 1923 tot 1937 een heel nieuw beeld gaf aan de "Vogue" en de "Vanity Fair". Hoe vernieuwend hij was, wat voor kwaliteit hij leverde én de mate waarin streefde naar variatie, is te lezen maar vooral te zien in "Edward Steichen: In High Fashion: The Condé Nast Years, 1923–1937".

Kwaliteit en variatie
Wie het boek "Edward Steichen: In High Fashion: The Condé Nast Years, 1923–1937" voor het eerst in handen heeft, en net als ik eerst is begonnen met een beetje te bladeren, zal verbaasd zijn. Verbaasd over de vaak fantastische foto´s met hun prachtige contrasten en bijzondere composities. Maar ook verbaasd over de variatie. Want wanneer je opnieuw begint te bladeren dan valt pas op hoeveel unieke beelden Steichen heeft gemaakt voor "Vogue" en de "Vanity Fair".

"Faux pas…" (mais pourquoi?)
Edward Steichen was een ervaren fotograaf toen hij aan de slag ging voor de Condé Nast Publications ("Vogue" en "Vanity Fair"). Hij had al naam gemaakt en was daarnaast in de Eerste Wereldoorlog gezagvoerder over de fotografie eenheid van de American Expeditionary Forces. Zijn overstap werd, tot slechts een paar jaar als een faux pas gezien. Dat deed je niet. Wanneer je als kunstenaar werkzaam was en al als zodanig naam had gemaakt, dan werd je geen commerciële broodfotograaf. In het oeuvre van Steichen werden de foto´s uit die jaren dan ook niet gezien als een artistieke prestatie. Ten onrechte volgens de critici nu. Wat Steichen als geen ander heeft gedaan is het vertalen van de mode van destijds in zijn foto´s. Hij greep daarbij niet terug op al bestaande stramienen in de fotografie maar creëerde die zelf. Dat hij zelf zijn commerciële werk niet als minderwaardig zag, blijkt wel uit het feit dat hij wilde dat ook zijn modefoto´s onder zijn naam gepubliceerd zouden worden in plaats van anoniem of onder een pseudoniem. Wie de selectie in het boek bekijkt, kan niet anders dan het met hem eens zijn.

Iconen in kunst, sport, film, politiek, dans, theater, …
Als fotograaf voor "Vogue" en de "Vanity Fair" kreeg Steichen uiteraard de iconen van zijn tijd voor de lens. Zijn verdienste is dat een groot aantal van de beelden die hij van ze maakte weer iconen op zich zijn geworden. Zijn beelden van Charlie Chaplin, Frank Lloyd Wright, Amelia Earhart, Walt Disney en vele anderen zijn sindsdien aan ons collectieve geheugen toegevoegd.

Fan–tas–ti–sche weergave!
Uitgeverij W.W. Norton heeft kosten noch moeite gespaard om de foto´s van Steichen zo goed mogelijk weer te geven. Voor de reproductie van de afbeeldingen is gebruik gemaakt van quadratone druk. Bij deze drukvorm wordt een min of meer monochroom beeld opgebouwd uit meerdere grijsachtige tinten. Het resultaat is verbluffend. De foto´s bevatten lekker veel contrast en toch zijn de nuances nog perfect weergegeven. Iedere liefhebber van fotografie zal genieten van "Edward Steichen: In High Fashion: The Condé Nast Years, 1923–1937". Voor liefhebbers van het werk van Steichen en modefotografie is het een absolute must!

William A. Ewing
Edward Steichen: In High Fashion: The Condé Nast Years, 1923–1937
288 bladzijden, harde kaft met stofomslag
Prijs $ 75,00
Uitgeverij W.W. Norton
ISBN 978–0393066777
Uitgegeven in oktober 2008


Het boek is uitgegeven ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling georganiseerd door de Foundation for the Exhibition of Photography (Minneapolis) en het Musée de l'Elysée (Lausanne)
Links bij dit artikel: