Jazz covers
Dinsdag 3 februari 2009

Bij LP's werkt het net als bij kerstkado's: de verpakking is de helft van het plezier. In Jazz Covers zijn duizend van deze veelbelovende omslagen afgebeeld. De omslagen die zijn afgebeeld in Jazz Covers zijn afkomstig uit de collectie van verzamelaar en muziekproducent/consultant Joaquim Paulo. Uit zijn collectie van ruim 25.000 (!) Jazz LP´s uit de periode 1940 tot 1990 is een selectie van duizend omslagen gemaakt . Het is een gebalanceerde selectie: grote namen, bekende namen, minder bekende namen, veel voorkomende hoezen en ongekend zeldzame wisselen elkaar af. Hierdoor word je door herkenning en hebzucht heen en weer geslingerd.


Meer dan "plaatjes kijken"
Bij Jazz Covers blijft het niet beperkt tot "plaatjes kijken". Van iedere LP en muzikant wordt een kernachtige beschrijving gegeven vaak met vele verwijzingen naar collega–muzikanten, producenten of platenlabels. Van iedere hoes worden artiest, titel, jaar van uitgave, platenlabel en ontwerper genoemd. Wanneer het om een fotograaf of tekenaar gaat, worden ook deze vermeld. De samenstellers hebben ervoor gekozen om de hoezen alfabetisch op (achter)naam van de uitvoerende muzikant of band te presenteren. Een geslaagde opzet naar mijn mening. Ten eerste geef je de vinylliefhebber zo de kans om eenvoudig de LP´s van een bepaalde muzikant (terug) te vinden. Ten tweede ontstaat er een prachtige mix van beelden waar je als kijker zelf maar bepaalde hoogtepunten uit moet halen.

Al bladerend komen er al snel vele hoogtepunten bovendrijven. Twee namen die meerdere keren in het boek terugkomen en telkens weer mijn aandacht vroegen zijn die van fotograaf Lee Friedlander en illustrator David Stone Martin.


Lee Friedlander
In de vijftiger jaren werd Lee Friedlander fotograaf voor Atlantic Records. In de jaren die volgden maakte hij enkele honderden foto´s van bekende Jazz–muzikanten die verbonden waren aan Atlantic Records zoals Warne Marsh, Charles Mingus, Ray Charles en (zie de afbeelding hieronder) John Coltrane. Friedlander zorgt door gebruik te maken van een extreme close–up voor een meer dan levensgroot beeld van de muzikant. Het zijn krachtige beelden en wanneer je het boek doorbladert, vallen ze meteen op. Meer informatie over Atlantic records en Lee Friedlander is onder andere hier te vinden.


John Coltrane: Giant Steps (1960) Foto: Lee Friedlander
John Coltrane: Giant Steps (1960) Foto: Lee Friedlander

David Stone Martin
Ook de hoezen die David Stone Martin heeft verzorgd, vallen meteen op. Hij maakte veel hoesontwerpen voor labels als Clef, Norgran, Progressive en Verve in zijn kenmerkende stijl met schetsmatige tekeningen en kleurrijke vlakken. In Jazz Covers is een uiteraard maar een selectie van de covers van David Stone Martin opgenomen. Nog meer covers zijn te zien op de website van lpcoverlover.com.


Charlie Parker en Dizzy Gillespie: Bird and Diz (1952) Ontwerp: David Stone Martin
Charlie Parker en Dizzy Gillespie: Bird and Diz (1952) Ontwerp: David Stone Martin

Mooi en overzichtelijk.
De omslagen zijn vaak lekker groot weergegeven. Natuurlijk is er omwille van de benodigde hoeveelheid papier een groot aantal op 10 x 10 of 15 x 15 centimeter afgedrukt maar er zijn toch ook veel "gewoon" bladvullend (ongeveer 25 x 25 centimeter) weergegeven. Dat is een niet te onderschatten genot van een LP–hoes: het formaat. Ook op het drukwerk is niet beknibbeld: de kleuren zijn prachtig en de afbeeldingen haarscherp. De vormgeving van het binnenwerk is plezierig overzichtelijk. Die van de buitenkant verrassend: uit de voor en achterzijde is in het midden van de omslag een cirkel gestanst met daarachter een de illusie van een LP. Het is kortom een boek om van te genieten. De vorm is goed, de inhoud overweldigend. Het enige dat ontbreekt is een muziekje onder het lezen/bekijken. Maar zoals ik in de introductie al schreef, levert de hoes de ene helft van het plezier, voor de andere helft mag u zelf zorgen.

Julius Wiedemann (samensteller)
Jazz Covers
496 bladzijden
Prijs € 29,99
Taschen
ISBN 978–3–8228–2366–8
Verschenen juli 2008
Links bij dit artikel: