Wie je als kunstenaar bent en wat je als kunstenaar doet, is soms in één citaat te vangen. Het onderstaande citaat is van Gerhard Richter die zich uitspreekt over zijn voorkeur voor het "maken" van abstracte kunst:
Weil es mit den abstrakten spannender ist und schneller geht; es hat einen ähnlichen Effekt wie meine frühere Begeisterung für das Entwickeln von Photos in der Dunkelkammer. Da ensteht etwas wie von allein, was man nur beobachten muss, um im richtigen Moment einzugreifen, in dem Fall zu stoppen. Hier geht es also mehr um das Entscheiden als um das Machen können. (Gerhard Richter)
Plaats voor toeval: de kunstenaar als regisseur
Twee week geleden besprak ik Gerhard Richter´s "Overpainted Photographs" en verdacht ik Richter van het orkestreren van toeval. Terecht, zo blijkt nu uit de citaten in "Gerhard Richter. Aquarelle und Zeichnungen". Voor Richter is het laten ontstaan van een beeld niet iets dat alleen aan de ratio overgelaten moet worden. Toeval speelt een minstens zo grote rol. Het beeld ontstaat echter niet zonder de kunstenaar: deze is regisseur over het ontstaansproces en grijpt op de juiste momenten in. Het materiaal waarmee Richter werkt dicteert de manier waarop het toeval een rol speelt. Aan de hand van enkele citaten van Gerhard Richter en afbeeldingen van zijn werk, kunnen we misschien doordringen tot zijn manier van werken, de rol van het materiaal en de plek die toeval inneemt in het uiteindelijk ontstane beeld.
Aquarellen.
Etwas enstehen zu lassen, anstatt kreieren; also keine Behauptungen, Konstructionen, Erstellungen, Erfindungen, Ideologien – um so an das Eigentliche, Reichere, Lebendigere heranzukommen, an das, was über meinem Verstand ist […]. Jetzt die ständige Einbeziehung des Zufalls. (Gerhard Richter)
Gerhard Richter: 4.11.1990 (aquarel, 1990)
Tekeningen.
Das Schwierige bei der Zeichnung ist das Vermeiden, das > dem allen Entgehen <. Die Zeichnung ist lediglich ein Umgehen all dieser Gefahren, eine Auslöschung, eine > Fast Nichts <, bis hin zum äussersten Rand, wo alles zerbräche. Kurz davor halt man ein. (Gerhard Richter)
Gerhard Richter: 27.4.1990 (5) (grafiet, 1990)
Opnieuw een heerlijk boek.
Gerhard Richter´s werk moet je aanspreken. Persoonlijk kan ik zeer genieten van de aquarellen en de olieverf–op–papier die in het boek zijn afgebeeld. Je ervaart bijna de spontaniteit waarmee deze tot stand zijn gekomen. De zoektocht die Richter onderneemt om beelden te vinden in plaats van ze verstandelijk te scheppen is zichtbaar in de frisheid van de beelden. Richter is zelfverzekerd in de momenten waarop hij kiest om te stoppen met bewerken. Na Gerhard Richter´s "Overpainted Photographs" is dit opnieuw een heerlijk boek van Hatje Cantz over deze veelzijdige kunstenaar. Deze publicatie verschijnt ter gelegenheid van de tentoonstelling van zijn aquarellen en tekeningen bij Albertina in Wenen van 30 januari 2009 tot 10 mei 2009.