cadoc.nl, boeken over kunst, fotografie en vormgeving (en nog veel meer)
Max Bill: ohne Anfang ohne Ende
Donderdag 19 februari 2009

Wat schrijf je over iemand die eigenlijk alles heeft gedaan op het gebied van kunst, architectuur en vormgeving? Hoe vang je het wezen van iemands werk in slechts één boek? Je laat de woorden grotendeels achterwege en je laat het zien. Dat is precies wat het boek "Max Bill: ohne Anfang ohne Ende" doet.


De makke van een veelzijdig kunstenaar (als dat tenminste de beperkte term is die je voor Max Bill mag gebruiken) is dat je hem verbaal eigenlijk altijd tekort doet. Visueel loop je dat risico veel minder. Door de juiste beelden te kiezen kun je een aardig representatief beeld neerzetten van Max Bill de graficus, Max Bill de vormgever, Max Bill de beeldhouwer, enzovoorts. Daarom een bespreking van weinig woorden en veel beelden.


Ter inleiding wil ik nog enkele woorden wijden aan de beelden die in het boek te zien zijn. Wat erg goed is gedaan is het presenteren van het werk van Max Bill naast het werk van zijn tijdgenoten. Zo worden zijn kleurige lijn– en vlak schilderijen gepresenteerd naast een werk van Josef Albers die zich in dezelfde periode dezelfde thematiek bezighield. Wat telkens weer opvalt is de schijnbare eenvoud: heldere lijnen en weinig poespas

Nog even iets over het boek "Max Bill: ohne Anfang ohne Ende" zelf. Het is de begeleidende catalogus bij de gelijknamige tentoonstelling in Museum Marta Herford in 2008. Vorig jaar werd deze georganiseerd ter gelegenheid van de honderdste geboortejaar van Max Bill. Aan de catalogus is veel zorg besteed. Neem nu de manier waarop is nagedacht over de manier waarop het boekblok met de omslag is verbonden. Normaal gesproken wordt bij een paperback de rug van boekblok verlijmd met de binnenkant van de rug van de omslag. Het resultaat is vaak dat bij veel lezen het boekblok breekt en de rug zelf veel lelijke vouwen heeft gekregen. Bij deze uitgave is het boekblok voorzien van een soepele linnen rug dat op haar beurt is verbonden met de achterzijde van de omslag. Een prachtige, slijtvaste en zeer praktische oplossing. En geheel in stijl met het gedachtegoed van Max Bill: simpel, bruikbaar en, uiteindelijk, nog mooi ook!

 Max Bill de schilder
Max Bill de schilder

 Max Bill de vormgever
Max Bill de vormgever

 Max Bill de beeldhouwer
Max Bill de beeldhouwer

Max Bill de …
De lijst is niet compleet, dat realiseer ik me. "Max Bill: ohne Anfang ohne Ende" is geen poging om compleet te zijn, dat kan simpelweg niet. Wat deze begeleidende catalogus vooral doet, is een serie amuses voorschotelen waarbij je als kijker iedere keer een klein onderdeel uit het veelzijdige oeuvre van Max Bill kunt proeven. De teksten in het boek introduceren, en niet meer dan dat, telkens zo´n onderdeel. Ondanks dat de teksten geen prominente rol in het boek innemen, is één zin me heel erg bijgebleven. Het is een uitspraak van kunstcriticus Will Grohmann over het werk van Max Bill: "in allem, was bill tut, ist sauberkeit und ordnung…". Dat is toch een zin die het werk van Max Bill voor mij kernachtig samenvat.

Ulrike Bestgen (onder andere)
Max Bill: ohne Anfang, ohne Ende
199 bladzijden
Prijs € 34,00
Scheidegger & Spiess
ISBN 978–3–85881–214–8
Verschenen december 2008
Links bij dit artikel: