cadoc.nl, boeken over kunst, fotografie en vormgeving (en nog veel meer)
Car Girls – Jacqueline Hassink
Maandag 6 april 2009

Vorige week viel Jacqueline Hassink´s "Car Girls" in de brievenbus. Het is een grootformaat boek met een glossy look–and–feel. Op de omslag van het boek zien we een gezichtsloze jonge vrouw die haar hand op de spoiler van een rode sportwagen heeft gelegd. Bij bestudering van het binnenwerk van dit boek valt direct op dat alles in hoogglans is uitgevoerd, net als de auto´s. Toen ik het boek kantelde en een fold–out uitklapte, vroeg mijn vrouw "Waar kijk je naar?". Die vraag kon ik eenvoudig beantwoorden. Een schaarsgeklede vrouw in hotpants en hoge laarzen. Aan haar oogopslag te zien had ze dat had ze waarschijnlijk ook wel gezien. Ze bedoelde waarschijnlijk wie het was. "Honda Girl 1, Tokyo" was dan mijn antwoord geweest. Maar dan nog. Waar keek ik naar? Naar eer en geweten heb ik maar geantwoord dat ik het niet wist. Bij "Car Girls" knaagt er iets. Je ziet wat je ziet, en dan?

Macht en symboliek.
De Nederlandse fotograaf Jacqueline Hassink (1966) heeft een reputatie als het gaat om het in kaart brengen van economische macht. Voor één van haar bekendste fotoseries heeft ze de vergadertafels van grote multinationals vastgelegd. Alleen de tafels, niet de bijbehorende CEO´s. Het resultaat publiceerde ze in "The Table of Power" (1996). De vraag die opdoemt is "Is dit hoe macht er uitziet?". Ook in haar andere publicaties zoals "The Power Book" (2007) en "Domains of Influence" (2008) geeft ze symbolisch rijkdom en macht weer.

 Fiat girl, Shanghai uit Car Girls © Jacqueline Hassink
Fiat girl, Shanghai uit Car Girls © Jacqueline Hassink

Symboliek maar waarvoor?
Ook in "Car Girls" is er meer dan genoeg symboliek. De vraag is alleen waarvoor deze staat? Laten we beginnen met hetgeen de kijker/lezer krijgt voorgeschoteld in "Car Girls". In de eerste plaats, zoals de titel al heeft beloofd, veel auto´s en jonge vrouwen. Hassink is maar liefst vijf jaar op pad geweest om op de grote autoshows van Shanghai, Tokio, Geneve, Frankfurt, Detroit, New York en Parijs deze combinatie van auto en vrouw vast te leggen. Pagina na pagina zie je jonge, slanke, fraai & schaars geklede vrouwen op, in en om de nieuwste automodellen van de grote autofabrikanten. Meestal zie je haar, heel bescheiden, een hand op een spoiler of een deur leggen. Slechts een heel enkele keer zie je haar iets wulpser op een auto zitten. In de tweede plaats zie je meerdere overzichten van car girls en haar eigenschappen. Hier begint het knagen. Er is namelijk meer te zien dan zomaar een combinatie van auto´s en vrouwen.

De taxonomie van de car girl
In eerste instantie lijken de door Jacqueline Hassink vastgegelde car girls nogal op elkaar. Jonge, aantrekkelijke vrouwen die in de nabijheid van een auto staan of zitten. De foto´s laten de vrouwen zien tijdens hun werk. Eigenlijk niet veel meer en niet veel minder. Hassink heeft ze vaak ten voeten uit weergegeven in de nabijheid van "hun" auto. Of misschien moet ik het andersom zeggen: de auto en "zijn" meisje. Zo werkt althans het bijschrift. Zo staat bij de onderstaande foto: "Maserati girl 1".


Aanvankelijk denk je dat willekeurig ieder meisje bij een auto had gekund. Gewoon, at random. Dat blijkt niet zo te zijn. Je ziet het misschien als je uiteindelijk het boek maar vaak genoeg doorneemt maar wat veel gemakkelijker is, is het bekijken van de uitklapbare overzichten die om de pak–em–beet twintig pagina´s aanwezig zijn. Ieder overzicht maakt een andere dwarsdoorsnede van de attributen van de afgebeelde car girls en bepaalde attributen van de autoshows. Ik geef toe, dat klinkt nogal cryptisch. Een voorbeeld. Van iedere car girl is een miniatuurfoto in een raster geplaatst met horizontaal de plaats waar de show plaats vond en vertikaal het automerk. Op de snijpunten zijn de foto´s geplaatst van de car girl die op die bepaalde autoshow was voor dat bepaalde automerk. Zijn er voor een bepaald merk meerde vrouwen werkzaam geweest dan is er doorgenummerd. In het boek zie je dan ook "Alfa Romeo girl 1" tot en met "Alfa Romeo girl 5" voorkomen.

De overzichten in het boek gaan verder dan dat. Zo worden soort auto (sportwagen, coupé, SUV,...) gecategoriseerd met de bijbehorende car girl. Of de houding van de car girl (één hand op de auto) afgezet tegen de plaats van de autoshow. Of de haardracht (lang, kort, knoetje, staartje). Of haarkleur. Of ras. Naar mate je meer het einde van het nadert zoveel te objectiverender wordt er met de car girl omgesprongen. Het is geen vrouw, het is een attribuut dat hoort bij de auto. Attributen die je kunt indelen en categoriseren. Jacqueline Hassink laat zien dat een autoshow haar eigen soort beeldtaal en symboliek heeft ontwikkeld. Wat Carolus Linnaeus deed met de natuur heeft fotograaf Jacqueline Hassink gedaan met deze autovrouwen: ze heeft een taxonomie van de car girl opgesteld.

Maserati girl 1, Tokio uit Car Girls © Jacqueline Hassink
Maserati girl 1, Tokio uit Car Girls © Jacqueline Hassink

Wereldspelers en lokale markten
Even terug naar de vraag van het begin: wat zie je nou? Je ziet een wereldeconomie die zich richt op een lokale markt. Je ziet hoe autofabrikanten hun producten aan de man willen brengen met behulp van vrouwen die afgestemd zijn op lokale voorkeuren. Je ziet visuele fantasieën die niets met het product zelf te maken hebben maar wel degelijk verleiden. Je ziet een wereld die een eigen beeldtaal heeft ontwikkeld, gericht op verleiden en vervoeren. Maar je ziet vooral het werk van een fotografe die verleid is door die wereld en deze met haar camera en categoriseringsdrang wil blootleggen en begrijpen. Ze gebruikt daarbij ook nog eens dezelfde stijlmiddelen als de autoshows zelf: veel kleur, luxe materialen en prachtige beelden. Je zou bijna vergeten dat je wordt verleid.

Jacqueline Hassink
Car Girls
184 bladzijden
Prijs $ 85,00
Aperture
ISBN 978–1–59711–097–6
Verschenen maart 2009
Links bij dit artikel: