Naïve. Modernism and Folklore in Contemporary Graphic Design
Maandag 27 april 2009

Als geen ander weten de redacteurs van uitgeverij Gestalten een vinger aan de pols te houden als het gaat om ontwikkelingen op het gebied van kunst en vormgeving. Eerder werd dit al duidelijk met de geweldige boeken " The Upset. Young Contemporary Art" en "Tangible. High Touch Art". Maar ook nu is het ze weer gelukt om met een werkelijk fantastische selectie van beelden een nieuwe stroming aan te tonen: de wedergeboorte van klassiek modernisme uit de jaren veertig tot zestig uit de vorige eeuw. Kijk en geniet van de prachtige beelden uit dit boek met een enigszins misleidende titel "Naïve. Modernism and Folklore in Contemporary Graphic Design".

Wanneer je voor het eerst in het boek bladert, zie je de vormtaal van de naoorlogse decennia letterlijk voor je: handgeletterde typografie, sterk gestileerde en abstraheerde illustraties en ingetogen, keurig op elkaar afgestemde, kleuren. Je herkent de stijl van bijvoorbeeld de poster van de films "Vertigo" of "West Side Story" ontworpen door Saul Bass of de illustraties van onze eigen Dick Bruna. Uit tal van recente toepassingen van deze stijl op posters, boekomslagen, briefpapier, textiel en illustraties blijkt de herleving van deze stijl.

Matte Stephens (in: Naïve. Modernism and Folklore in Contemporary Graphic Design)
Matte Stephens (in: Naïve. Modernism and Folklore in Contemporary Graphic Design)

De titel is enigszins misleidend. Ja, de vormtaal op zich mag je misschien naïef noemen. Maar dat geldt niet voor de manier waarop deze vormtaal is toegepast. De vermeende zoetigheid die de vorm heeft, verhult soms een bite. Neem nu de bovenstaande illustratie van het gezin dat in een Pink Panther–decor met hun (milieu–onvriendelijke) auto op vakantie gaat. Erg leuk zijn ook de reclame–uitingen van Young at Heart, een datingservice voor ouderen. De onder stof en spinneweb verborgen geneugten des levens kunnen weer afgestoft worden. Dat de vorm ook nog eens appelleert aan de jeugd van toen, maakt het uiteraard dubbelleuk.

De ontwerper van de posters (er zijn inderdaad meerdere) voor Young at Heart, Scotty Reifsnyder, laat ook in ander werk zien dat hij als geen ander uit de voeten kan met deze stijl. Klik op de onderstaande link en geniet van de animatie die hij heeft gemaakt bij het fantastische lied van Johnny Cash: "The Man Who couldn"t Cry". In het boek " Naïve. Modernism and Folklore in Contemporary Graphic Design" is te zien hoe het basismateriaal van deze animatie is verwerkt tot een al even humoristisch en stilistisch prachtig uitgevoerd kinderboek.

Het is, zoals gezegd, de (beeld)redacteuren van Gestalten weer gelukt een boek samen te stellen dat nieuwsgierig maakt naar meer. Ze moeten een ontzettend scherp oog hebben voor trends en ontwikkelingen in beeldmateriaal. En daar waar het boek ophoudt, begint het spel voor de kijker/lezer pas echt. Je gaat, of je nu wilt of niet, onwillekeurig zelf óók op zoek naar deze beelden op CD´s, in tijdschriften, op boekomslagen, of waar dan ook. Mijn voorspelling is dat je deze onherroepelijk zult vinden!

Toeval of niet: op de dag dat dit boek op de deurmat viel, kwam collega–blogger BoekenDingen met een bericht over de Erfgoeddag 2009 in Vlaanderen. U herkent de stijl op de bijbehorende poster? Precies, dat kan geen toeval meer zijn...

R. Klanten, H. Hellige (redactie)
Naïve. Modernism and Folklore in Contemporary Graphic Design
176 bladzijden
Prijs € 35,00
Gestalten
ISBN 978–3–89955–247–8
Verschenen april 2009
Links bij dit artikel: