Roomservice Magazine #1. Human Billboards
Vrijdag 9 april 2010

Vraag en aanbod vonden elkaar nog nooit eerder zo eenvoudig als op het internet. U kunt het zo gek niet bedenken of het wordt aangeboden en andersom staat u als aanbieder soms versteld van hetgeen toch nog wordt verkocht. Dat moet ook Jacco Kranenburg, de samensteller van Roomservice Magazine #1. Human Billboards zich hebben gerealiseerd. In het eerste nummer van Roomservice Magazine staan foto´s van degene die zich als levende reclamezuil aanboden op Ebay. Verbaas, huiver, lach en schrik van de veilingen die Roomservice op Ebay won.

Roomservice Magazine #1. Human Billboards (2010)
' Roomservice Magazine #1. Human Billboards' (2010)


In de diepste krochten van de online veilingwebsite Ebay bevindt zich een subrubriek onder de naam weird stuff. Daar wordt aangeboden wat nergens anders op de website geplaatst kon worden. U kunt het zo gek niet bedenken of het staat er op, of heeft er op gestaan: voetafdrukken van Jezus, reuzencornflakes, een tosti met daarop een silhouet van de heilige Maria, heilige rivierstenen uit Mexico, enzovoorts. In dezelfde rubriek kunt u ook Ebayers vinden die zichzelf aanbieden als menselijke reclamezuil.

Uit: Roomservice Magazine #1. Human Billboards (2010)
Uit: ' Roomservice Magazine #1. Human Billboards' (2010)


Jacco Kranenburg heeft de afgelopen jaren zoveel mogelijk van deze veiling proberen te winnen. Onder de naam roomservice heeft hij onder andere geboden op een golfer die sponsering nodig had, een studente die haar collegegeld creatief bijeen probeerde te sprokkelen en een vrijwilliger die geld inzamelde voor kankerbestijding. Bij een winnend bod was de tegenprestatie eenvoudig: de aanbieder liet een door de winnaar opgegeven tekst (in dit geval www.callroomservice.nl) op een kledingstuk of lichaamsdeel aanbrengen en als bewijs stuurde de aanbieder enkele digitale afbeeldingen van de geleverde prestatie.

Uit: Roomservice Magazine #1. Human Billboards (2010)
Uit: ' Roomservice Magazine #1. Human Billboards' (2010)


In Roomservice Magazine #1. Human Billboards heeft Jacco Kranenburg de door hem gewonnen advertenties opgenomen. Compleet met advertentietekst, de foto´s om de tegenprestatie te bewijzen en de prijs die betaald moest worden. En de prijs voor waardigheid is, zo blijkt uit de bewijsstukken, zeer gering. Voor $ 12,95 laat verkoopster malishkafredakan haar naakte bovenlichaam met de gevraagde tekst beschrijven en vervolgens fotograferen. U kunt alles aan haar vragen zolang haar gezicht of geslacht maar niet in beeld hoeven te komen. Verkoper retrostat biedt zijn indrukwekkende bierbuik aan voor een tijdelijk reclame–uiting. Roomservice is de winnaar voor de spotprijs van $ 1,99. Op de foto die de corpulente man als bewijs in de mailbox van roomservice achterlaat, zien we een roomwitte buik met daarop in rode en zwarte letters de gevraagde tekst. Met zwartbenagelde vingers houdt hij zijn buik in bedwang.

Uit: Roomservice Magazine #1. Human Billboards (2010)
Uit: ' Roomservice Magazine #1. Human Billboards' (2010)


Roomservice is ook de winnaar van meerdere sponsorkleding aanbiedingen. Een moeder–dochter team biedt aan om in een t–shirt met een tekst naar keuze in hun lokale winkelcentrum te paraderen. Hetzelfde doet een jongeman in New York, twee studenten, een hondeneigenaar en een moeder van een drie maanden oude zoon. Zij schrijft in haar advertentie: "I"m looking to make a little extra cash so I"m willing to let you advertise on my son". De winnaar kan vervolgens een broek of shirt opsturen die zeven dagen lang door hem gedragen zullen worden. Maar de moeder is wanhopig en vult haar advertentie enkele dagen na plaatsing aan: "Because no one is bidding and I need money, I will allow temporary tattoos or if you have another way that you would like send me a message [...]". Op de volgende pagina´s zien we een klein lachebekje een blauw shirtje met de tekst www.callroomservice.nl dragen. De moeder is er precies $ 0,99 rijker van geworden. Minus de plaatsingskosten van Ebay uiteraard. Alles heeft immers zijn prijs.

Uit: Roomservice Magazine #1. Human Billboards (2010)
Uit: ' Roomservice Magazine #1. Human Billboards' (2010)


Je vraagt je de hele tijd af wat de mensen toch in hemelsnaam heeft bezield om zichzelf zo te grabbel te gooien? Is de nood zo hoog? Waant men zich op het internet in volkomen anonimiteit? Of is dit gewoon leuk? Ik weet het niet. Roomservice Magazine #1. Human Billboards is in ieder geval wél leuk. Je bladert constant met de bovenstaande vragen in het achterhoofd het magazine door. Je lacht, hebt soms plaatsvervangende schaamte en ervaart op andere momenten dat een morele grens is overschreden en hoop je vurig dat het daarbij blijft. Misschien is Roomservice Magazine #1. Human Billboards wel een zinnebeeld van de 2.0–generatie...

Op zaterdag 10 april 2010 wordt in De Zwarte Ruyter (Rotterdam) om 20:00 het magazine gelanceerd. Constant Dullaart geeft die avond een lezing over amateurisme op het internet. Daarnaast is er een kleine tentoonstelling ingericht.

Jacco Kranenburg
Roomservice Magazine #1. Human Billboards
100 bladzijden
Prijs € 15,00
Roomservice
ISBN 978–94–90790–01–1
Verschenen april 2010
Links bij dit artikel: