cadoc.nl, boeken over kunst, fotografie en vormgeving (en nog veel meer)
Robert Stevens. Yvon´s Paris
Woensdag 28 april 2010

Omslag van Yvon´s Paris (W.W. Norton, 2010)Als je af zou moeten gaan op de foto´s van Pierre Yves Petit, dan was het vooroorlogse Parijs altijd in sfeerverhogende nevelen gehuld, waren de straten grotendeels verlaten en stonden langs de Seine mannen onverstoorbaar te vissen. Dat een dergelijk beeld bij velen in de twintigste eeuw is ontstaan, is te danken aan de ansichtkaarten die van zijn Parijse foto´s zijn gemaakt en vele decennia in roulatie zijn geweest. In Yvon´s Paris dat onlangs verscheen bij W.W. Norton komen de foto´s pas echt tot hun recht nu ze niet meer beperkt hoeven worden tot ansichtkaartformaat.

De fotograaf Pierre Yves Petit, beter bekend onder de artiestennaam Yvon, was al jong gegrepen door de mogelijkheden van de fotografie. Zijn eerste camera kocht hij als tiener met geld dat hij tijdelijk van zijn vader had "geleend". Hij was net als fotografe Dorothea Lange op jonge leeftijd getroffen door polio en kon één been maar zeer beperkt gebruiken. Uiteindelijk werd hij, na onder andere enkele omzwervingen in Afrika, fotograaf voor een tijdschrift om daarna niet veel later voor zichzelf te beginnen als fotograaf van ansichtkaarten.

Uit: Yvon´s Paris (W.W. Norton, 2010)
Uit: ' Yvon´s Paris ' (W.W. Norton, 2010)


Hij had ambitie als fotograaf van ansichtkaarten. Hij wilde geen doorsnee kaarten maken zoals er begin van de twintigste eeuw al zo veel waren in Parijs. Hij gruwde van het harde licht, de verplichte thematiek en de weinig sfeervolle beelden die de toeristen naar hun familie, vrienden en bekenden stuurden. Hij wilde een ander Parijs presenteren. Een Parijs dat in een poëtisch licht gevangen is. En dat is precies wat Yvon deed.

Uit: Yvon´s Paris (W.W. Norton, 2010)
Uit: ' Yvon´s Paris ' (W.W. Norton, 2010)


Yvon was een meester in het aanbrengen van diepte in zijn foto´s. Hij gebruikte daarvoor een bekende ingreep, namelijk door gebruik te maken van nevels. Doordat nevels de verder weg gelegen objecten wat vergrijzen maar de op de voorgrond aanwezige objecten niet (of in ieder geval veel minder), ontstaat er verschil in contrast tussen de dichtbij en ver weg gelegen gebouwen. De nevels werken ook nog eens sterk sfeerverhogend. De stad krijgt een mysterieuze gloed die vraagt om verdere verkenning. Die juiste gloed diende zich niet ieder moment aan. Yvon zwierf in het interbellum door de straten en steegjes van Parijs wachtend op het juiste moment. Het moment waarop het veranderende licht, wolken en mist de lichtstad haar iconische schoonheid zouden geven.

Uit: Yvon´s Paris (W.W. Norton, 2010)
Uit: ' Yvon´s Paris ' (W.W. Norton, 2010)


In Yvon´s Paris zijn meer dan honderd van zijn meest aansprekende beelden opgenomen. Veel van deze foto´s zijn gereproduceerd met behulp van recent ontdekte glasnegatieven. Het resultaat is een prachtig boek met sfeerbeelden van een nog niet eens zo heel lang vervlogen Parijs.

Robert Stevens
Yvon´s Paris
144 bladzijden
Prijs £ 30,00
W.W. Norton
ISBN 978 0 393 05148 3
Verschenen april 2010