Roger Eberhard. In Good Light
Zondag 13 maart 2011

Omslag van Roger Eberhard. In Good Light (Scheidegger & Spiess, 2011)Nadat de in Zwitserland geboren en in de Verenigde Staten woonachtige fotograaf Roger Eberhard (1984) vorig jaar al een boek over de teloorgang van het Westen als producerende macht had gemaakt, verschijnt er dit jaar nog een boek met min of meer hetzelfde thema. De vorige keer was er op zijn foto's geen mens te ontdekken, nu wel. Het boek bevat dertig indringende portretten van mannen en vrouwen die veelal tegen wil en dank op de straat moeten overleven. Eberhard weet pijnlijk duidelijk te maken dat hier sprake is van een harde, oneerlijke strijd.

In zijn vorige boek, Wilted Country nam fotograaf Roger Eberhard de kijker mee naar de verwelkte landschappen van de Verenigde Staten. Van Reno, Nevada, langs Nebraska, Wyoming tot en met North Dakota en weer terug, heeft Eberhard die plekken gefotografeerd die laten zien dat van industriële vooruitgang geen sprake meer is. In zijn nieuwe boek zien we wat de consequenties voor de mensen is.

Door de wereldwijde economische crisis is het aantal mensen dat werkloos is geworden en vervolgens gedwongen uit huis is geplaatst, exponentieel gegroeid. In een maatschappij waar het sociale vangnet nogal grofmazig van aard is, vallen velen er door heen. Dat is dan pijnlijk zichtbaar in de vorm van het aantal dak- en thuislozen dat de straten van de grote steden bevolkt. Fotograaf Roger Eberhard zag dat ook in zijn woonplaats Santa Barbara, Californië.


uit: Roger Eberhard. In Good Light (Scheidegger & Spiess, 2011)
uit: Roger Eberhard In Good Light (Scheidegger & Spiess, 2011)


Wat hem opviel was niet alleen het aantal maar ook de samenstelling van hen die aan de rand van de samenleving terecht waren gekomen. Niet langer waren het de bekende verschijningen van verwarde, vervuilde oude mannen of verslaafde jongeren maar nu behoorden ook mensen tot de randgroepering die hier duidelijk niet eerder deel van hadden uitgemaakt. En voor zover hij dat kon beoordelen, hadden zij ook niet voorzien dat zij daar ooit deel van uit zouden maken.

In 2007 begon Eberhard gesprekken met hen aan te knopen en vroeg ze of hij hen in zijn studio mocht fotograferen. Het resultaat is een dertigtal indringende portretten die, doordat ze in de studio tegen een neutrale achtergrond zijn gemaakt, uiterst beklemmend werken. Op de één of andere manier zijn de beelden nog ongemakkelijker dan wanneer ze buiten in de hardere realiteit zouden zijn gemaakt. Misschien komt het omdat we gewend zijn dat bij dergelijke studio-opnamen de geportretteerde een behoorlijke mate van verzorgdheid zo niet glamour heeft.


uit: Roger Eberhard. In Good Light (Scheidegger & Spiess, 2011)
uit: Roger Eberhard In Good Light (Scheidegger & Spiess, 2011)


Aan de opnamen van Eberhard is niets glamorous te ontdekken. De haarscherpe opnamen tonen de sporen die het harde leven op het gelaat van de thuislozen heeft achtergelaten. In sommige gevallen weten ze er nog een glimlachje uit te persen maar veel vaker lukt dat niet. Een enkeling heeft zelfs zijn kartonnen bord meegenomen met daarop hun wanhoopskreet. En dat is feite ook de kern van dit boek: een mooi verzorgde publicatie met prachtige opnamen en tegelijk dertig wanhoopskreten.

Roger Eberhard (fotografie), Karen Sinsheimer en Bernhard Schlink (tekst)
In Good Light
64 bladzijden
Prijs € 68,00
Scheidegger & Spiess
ISBN 978-3-85881-328-2
Verschenen maart 2011
Links bij dit artikel: