cadoc.nl, boeken over kunst, fotografie en vormgeving (en nog veel meer)
Chi Peng. Me, Myself and I
Dinsdag 12 april 2011

Omslag van – Chi Peng. Me, Myself and I (Hatje Cantz, 2011)Het Groninger Museum houdt van 27 maart tot en met 25 september 2011 een fototentoonstelling met werk van de Chinese fotograaf Chi Peng (1981). De tentoonstelling Me, Myself and I, is zijn eerste grote solotentoonstelling buiten China. Wat de bezoekers en de lezers van de gelijknamige catalogus te zien krijgen is de verbeelding van een kunstenaar die persoonlijke ervaringen en een rumoerig tijdsgewricht wil verenigen.

De opnamen van Chi Peng worden op alle mogelijke manieren digitaal bewerkt. Steden en landschappen worden omgetoverd tot plaatsen waar de beeltenis van de fotograaf veelvuldig terug te vinden is. Zo zie je hem in twaalfvoud door een groen, glooiend landschap rennen gewapend met een vlindernet. Daarbij maakt hij jacht op gevleugelde miniatuurmensen. Deze Tinkerbell-achtige wezens komen veelvuldig voor in zijn serie Dreams (2005-2009). Op het overvloedige van de beelden afgaande, wordt de Chinese variant van de Amerikaanse droom nagejaagd. Iets dat voor de generatie van de fotograaf voor het eerst tot de mogelijkheden behoort.

uit 'Chi Peng. Me, Myself and I' (Hatje Cantz Verlag, 2011)
Uit: Chi Peng. Me, Myself and I (Hatje Cantz Verlag, 2011)


Het feit dat de fotograaf meermalen zelf de hoofdrol op zijn werk speelt, heeft wellicht ook te maken met het feit dat hij zoals veel van zijn leeftijdgenoten opgroeide in een één-kind-gezin. Zonder broers en zussen was hij veelvuldig op zichzelf aangewezen. Hij maakt dat op wel zeer expliciete wijze duidelijk in zijn serie I Fuck Me (2005) waarbij hij gemeenschap heeft met een digitaal gedupliceerde zelf.

uit 'Chi Peng. Me, Myself and I' (Hatje Cantz Verlag, 2011)
Uit: Chi Peng. Me, Myself and I (Hatje Cantz Verlag, 2011)


Identiteit speelt niet alleen op individueel maar ook op maatschappelijk niveau een rol. De niet te stuiten economische vooruitgang van China zorgt voor een verandering in het zelfbeeld. Bij de opwaartse spiraal waarin het land zich nu bevindt, passen gevoelens van optimisme, twijfel en onzekerheid. Zo zie je in de serie Journey to the West (2007) hoe een traditioneel geklede figuur zijn intrede doet in scènes van het moderne China. Moderniteit en traditie lijken in deze beelden op gespannen voet met elkaar te staan.

uit 'Chi Peng. Me, Myself and I' (Hatje Cantz Verlag, 2011)
Uit: Chi Peng. Me, Myself and I (Hatje Cantz Verlag, 2011)


De beelden van Chi Peng zijn vaak knap geconstrueerd en verbelden op een pakkende manier de huidige stand van zaken in China. Wel heb ik me regelmatig afgevraagd wat de (internationale) waardering van dit werk zou zijn wanneer het bijvoorbeeld door een Italiaan of Spanjaard was gemaakt. Het was voor mij dan ook onmogelijk om het werk te waarderen zonder de Chinese context er bij te betrekken.

Chi Peng (foto's), Feng Boyi, Richard Vine (tekst)
Chi Peng. Me, Myself and I
152 bladzijden
Hatje Cantz Verlag
ISBN 978-3-7757-3132-4
€ 35,00
Uitgegeven maart 2011
Links bij dit artikel: