cadoc.nl, boeken over kunst, fotografie en vormgeving (en nog veel meer)
Matthias Meyer. On What Is Really Seen
Maandag 2 mei 2011

Omslag van – Matthias Meyer. On What Is Really Seen (Kerber Verlag, 2011)De schilder Matthias Meyer (1969) dwingt je tot afstand houden van zijn werk en aandachtig kijken. Zoals een goede leerling van Gerhard Richter betaamd, Meyer was van 1991 tot en met 1994 zijn leerling en werd in 1994 benoemd tot Richter's Meisterschüler, speelt hij met abstractie en realisme. In wat op het eerste gezicht losse flarden verf lijken, doemt langzamerhand een beeld op. Verticale strepen worden langzaam tot een bos en een blauwe vlek met lichte vlekken wordt ineens herkenbaar als een wateroppervlak waarop regendruppels vallen. In het boek Matthias Meyer. On What Is Really Seen dat onlangs verscheen bij Kerber Verlag, zijn talloze voorbeelden te vinden waarin duidelijk wordt dat de grens tussen herkenbaar en onherkenbaar werk niet absoluut is.

Het eerste dat opvalt aan de vaak grootschalige werken van Meyer is hun lichtheid. Met slechts weinig materie weet hij de grote doeken te vullen. Hierdoor krijgen de schilderijen iets spontaans zoals je dat doorgaans ziet bij tekeningen en aquarellen. Het spontane effect versterkt Meyer nogmaals door in sommige gevallen het toeval een rol te laten spelen. Zo krijgt een boom zijn gebladerte door enkele waterig aandoende spetters die vervolgens in een grillig patroon zijn opgedroogd. Verticale lijnen van bijvoorbeeld gebouwen worden vaak gevormd door ogenschijnlijk toevallige vloeibare uitlopers. Op schilderijen waar lucht en water de hoofdrol spelen, zie je dit fenomeen van georchestreerd toeval het sterkst.

uit 'Matthias Meyer. On What Is Really Seen' (Kerber Verlag, 2011)
Uit: Matthias Meyer. On What Is Really Seen (Kerber Verlag, 2011)


Omdat het grote werken gaat, moet Meyer zich van tevoren goed hebben beseft welke ingrepen nodig waren om het eindeffect te bereiken. Dat geldt ook voor het tweede dat opvalt aan zijn werk: het wegschrapen van verf. Op een groot aantal werken is te zien hoe Meyer met een spatel of schildersmes verf van het doek heeft verwijderd. Op het eerste gezicht en zeker van dichtbij lijken de ingrepen volstrekt willekeurig. Totdat je afstand neemt en je ziet dat de plekken waar het canvas weer zichtbaar is geworden een functie heeft gekregen in het geheel. Met één haal wordt met een verfloze plek de suggestie van een menselijke gestalte gewekt. Bij een groot blauw vlak worden de vele verwijderde plekken opeens regendruppels die in een overig rimpelloze vijver.

uit 'Matthias Meyer. On What Is Really Seen' (Kerber Verlag, 2011)
Uit: Matthias Meyer. On What Is Really Seen (Kerber Verlag, 2011)


Met het procedé van op het oog spontaan aanbrengen van verf en het quasi-achteloos weer verwijderen ervan, suggereert Meyer scènes uit de natuur zoals bossen en wateroppervlakken maar met hetzelfde gemak ontstaan op deze manier stadsgezichten van Londen en Parijs. Ook interieurs lijken uit enkele vegen te zijn ontstaan.

De werken die de meeste indruk op mij maken, zijn de werken waarbij spontaniteit & doordachtheid en abstractie & figuratie met elkaar wedijveren. Dan werkt de suggestie het sterkst en vertrouwt Meyer op het ervaren oog van de kijker om een scene te herkennen. Het is niet moeilijk om te raden waarom Richter en Meyer elkaar hebben gevonden. Beiden weten het spel van schilderkunst, waarneming en toeval te spelen. Matthias Meyer heeft daarbij zijn eigen koers gevolgd en zijn werk is gelukkig geen kopie van dat van Richter geworden.

uit 'Matthias Meyer. On What Is Really Seen' (Kerber Verlag, 2011)
Uit: Matthias Meyer. On What Is Really Seen (Kerber Verlag, 2011)


Matthias Meyer. On What Is Really Seen is een heerlijk boek geworden waarbij ik slechts é&eactue;n minimale aanvulling op zou willen zien: hoe mooi zou het zijn geweest om af en toe een detail van deze grootschalige werken (ze zijn meestal meer dan een meter breed en hoog) te laten zien. Het nog meer aangetoond hoezeer de werken tussen figuratie en abstractie staan. Door het formaat waarop de schilderijen in het boek staan afgebeeld is het net alsof je ze van een meter of tien bekijkt. Juist deze werken nodigen in een museum of galerie uit tot heen en weer lopen, tot het onderzoeken waar de grens van het herkenbare ophoudt of juist begint.

Galerie Andreas Binder (samenstelling)
Matthias Meyer. On What Is Really Seen
144 bladzijden
Kerber Verlag
ISBN 978-3-86678-504-5
€ 36,00
Uitgegeven maart 2011
Links bij dit artikel: