cadoc.nl, boeken over kunst, fotografie en vormgeving (en nog veel meer)
Marrigje de Maar. Red Roses Yellow Rain
Vrijdag 27 mei 2011

Omslag van – Marrigje de Maar. Red Roses Yellow Rain (Hatje Cantz, 2011)Vijf maal in zes jaar tijd reisde fotografe Marrigje de Maar kriskras door China. Op haar reizen, waarbij ze zowel het uiterste westen als oosten van het land bezocht, kreeg ze toegang tot de huizen van vele plattelandsbewoners. Hoewel op geen enkele foto een bewoner te zien is, hebben de foto's nog het meest van een serie intieme portretten. Op een fenomenale wijze heeft De Maar de persoonlijkheden die uit de interieurs spreken, vereeuwigd. De mooiste opnamen zijn gebundeld in het onlangs bij Hatje Cantz verschenen boek Marrigje de Maar. Red Roses Yellow Rain.

Een huis moet rijpen om de persoonlijkheid van de bewoners te weerspiegelen. Net zoals een nieuwe jas niets zegt over de drager er van, zegt een interieur dat hoofdzakelijk gedomineerd wordt door hagelnieuwe Ikea-meubelen niets over de bewoners. Hooguit dat ze ondertussen behendig zijn geworden met deuvels en inbussleutels. Pas wanneer in de loop der jaren de nieuwigheid is weggeschuurd, op muren, kasten en wanden de souvenirs van voorbije reizen staan of hangen en wanneer perfecte ordening plaats heeft gemaakt voor een eigen logische indeling, pas dán kun je zeggen dat een interieur op maat is van de bewoners. Het is de transformatie van huis tot thuis.

uit 'Marrigje de Maar. Red Roses Yellow Rain' (Hatje Cantz Verlag, 2011)
Yunnan, Fire Protection (2010) Uit: Marrigje de Maar. Red Roses Yellow Rain (Hatje Cantz Verlag, 2011)


Bij de interieurs die De Maar heeft gefotografeerd is in alle gevallen absoluut sprake van een thuis. Willekeurig welke bladzijde je openslaat, je ziet dat de interieurs langzaam zijn geëvolueerd tot een volstrekt persoonlijke ruimte op maat. Maar niet in de zin van een maatpak. Want dat wekt associaties met 'nieuw' en 'duur'. In de interieurs die De Maar heeft vastgelegd is eerder sprake van een lappendeken waarbij oud en nieuw op een volstrekt natuurlijke manier met elkaar verbonden zijn.

Neem bijvoorbeeld de foto die ze op 12 april 2010 maakte van een keuken in Sichuan: een vloer met doorleefde houten planken, intensief gebruikte potten en pannen, een houten paal met daarop een kalenderblad geprikt en aan de muren en op het plafond hangen veelkleurige kleden met bloemmotieven. De houten paal op de voorgrond verhult de bron van de oranje gloed die de deurpost verlicht.

uit 'Marrigje de Maar. Red Roses Yellow Rain' (Hatje Cantz Verlag, 2011)
Sechuan, Kitchen (2010) Uit: Marrigje de Maar. Red Roses Yellow Rain (Hatje Cantz Verlag, 2011)


Sowieso speelt licht een opvallende rol in de foto's van De Maar. De schaarse daglichttoetreding zorgt voor uiterst sfeervolle opnamen. Veel van de objecten die in de gefotografeerde interieurs staan, vangen een glimp strijklicht op waardoor je soms de indruk van een gearrangeerd stilleven krijgt. Marrigje de Maar haast zich achterin het boek om toe te lichten dat daar absoluut geen sprake van is. Ze fotografeerde de interieurs zoals zij ze aantrof. Alleen de bewoners zijn even uit beeld gestapt.

Stuk voor stuk zijn het opnamen waar je ogen op blijven rusten. Je hebt de neiging om alle interieurs aan een uitgebreide inspectie te onderwerpen. Deze zoektocht levert veel verrassingen op. Zo valt op een foto die ze maakte van een nomadentent in Mongolië te zien hoe de grond om het daarin opgestelde bed door intensief gebruik kaal en hard is geworden terwijl ónder het bed het gras welig tiert. Op de tegenoverliggende bladzijde valt in een soortgelijke tent juist weer het contrast tussen de aarden grond en de gepoetste glanzende groene lakschoenen op.

uit 'Marrigje de Maar. Red Roses Yellow Rain' (Hatje Cantz Verlag, 2011)
Xinjiang, Truckstop (2007) Uit: Marrigje de Maar. Red Roses Yellow Rain (Hatje Cantz Verlag, 2011)


De afgelopen jaren zijn veel fotoboeken over China verschenen. Deze hebben vooral de grootschalige stedelijke ontwikkelingen en industrialisatie als onderwerp. Het platteland dat de nieuwe stedelingen achterlaten, vormt juist voor Marrigje de Maar het jachtterrein. Zij legt datgene vast wat voor de gemiddelde inwoner van China zó alledaags is dat het niet eens meer wordt gezien. Hierdoor maakt De Maar niet alleen prachtige, sfeervolle interieurfoto's maar documenteert ze een aspect van het alledaagse leven dat het risico loopt voor altijd ongezien te blijven. Een heerlijk boek!

Marrigje de Maar
Marrigje de Maar. Red Roses Yellow Rain
144 bladzijden
Hatje Cantz Verlag
ISBN 978-3-7757-3001-3
€ 39,80
Uitgegeven april 2011
Links bij dit artikel: