cadoc.nl, boeken over kunst, fotografie en vormgeving (en nog veel meer)
In almost every picture #10
Woensdag 31 augustus 2011

Omslag van –  In almost every picture #10 (KesselsKramer Publishing, 2011)In de reeks In almost every picture verschenen al eerder bundelingen met de meest curieuze foto's. Maar deze jubileumeditie laat je echter met een maximaal gevoel van verbazing achter. Het hele boek is gevuld met opnamen van een big in een restaurant. Fotograaf Michel Campeau stuitte in de nalatenschap van zijn moeder bij toeval op één opname waarbij het varkentje de hoofdrol speelde. Het was het begin van een zoektocht naar de achtergrond van deze opname, waarvan er, zo bleek later, nog vele honderden varianten bestonden. Uitgever KesselsKramer heeft de honderd meest bijzondere biggenfoto's gebundeld in de hilarische In almost every picture #10.

Zo weinig er te vertellen is over de foto's, zoveel te meer is er om naar te gissen. Want de foto's in het boek laten eigenlijk iedere keer hetzelfde ietwat surrealistisch aandoende beeld zien: in een restaurant kijkt een groep gasten geamuseerd in camera terwijl één van de gasten een biggetje de fles geeft en een andere gast het staartje van het biggetje uit de krul trekt. Maar waarom? En wie heeft het bedacht en hoe kan het dat dit tafereel zich maar liefst 35(!) jaar in hetzelfde restaurant heeft kunnen afspelen?

uit: 'In almost every picture #10' (KesselsKramer Publishing, 2011)
Uit: In almost every picture #10 (KesselsKramer Publishing, 2011)

De charme van dit boek zit hem in de onbeantwoorde vragen. We weten het simpelweg niet. Een deel van de vragen kunnen wél beantwoorden zoals de naam van de fotograaf (Jean-Paul Cuerrier), het jaar waarin de serie foto's begon (1938) en de naam van het restaurant (Au Lutin Qui Bouffe, Montreal). Maar de beantwoording van vele andere vragen, waaronder de fundamentele vraag waarom, moeten we schuldig blijven.

Wat het effect is van dit bijzondere tafereel is duidelijk: want iedereen die het beestje de fles geeft, lacht. Het is geen obligate fotoglimlach maar een echte, doorvoelde lach. Zelfs bij de dame in het gezelschap van wat je niet anders kunt typeren als een zuinig kijkend, waarschijnlijk Calvinistisch, damesclubje breekt een ontwapenende lach door. Voor de rest van de avond is het ijs gebroken. Dat kan niet anders.

uit: 'In almost every picture #10' (KesselsKramer Publishing, 2011)
Uit: In almost every picture #10 (KesselsKramer Publishing, 2011)

De honderd foto's in het boek zijn allemaal eender en toch weer zo verschillend dat je blijft kijken. Zo onderzoek je of en zo ja, wanneer er een nieuw biggetje ten tonele is gekomen. Je beoordeelt de breedte van de glimlach van de gasten en probeert je voor te stellen hoe het zou zijn om zelf dat roze beestje te voeren. Persoonlijk denk ik dat menig gast na het voeren met de fles voor hun gemoedsrust (en alle zekerheid) voor een vegetarisch menu heeft gekozen.

In almost every picture #10 is een waardig jubileumnummer waarbij het raadselachtige van de reeks foto's gepaard gaat met een brede glimlach. De bundeling van deze reeks op biggetjesroze papier gedrukte foto's is een aanrader!

uit: 'In almost every picture #10' (KesselsKramer Publishing, 2011)
Uit: In almost every picture #10 (KesselsKramer Publishing, 2011)


Michel Campeau, Erik Kessels (samenstelling)
In almost every picture #10
148 bladzijden
KesselsKramer Publishing
ISBN 978-90-70478-35-3
€ 25,00
Uitgegeven juni 2011
Links bij dit artikel: