cadoc.nl, boeken over kunst, fotografie en vormgeving (en nog veel meer)
In almost every picture #13
Woensdag 17 september 2014

Omslag van –  In almost every picture #13 (KesselsKramer Publishing, 2011)Iedereen die wel eens fotografeert en dat doet met een compacte camera of smartphone kent het probleem: ongewenste vingers voor de lens. Dat het toestel makkelijk in de broekzak of de binnenzak van een jas glijdt, is mooi maar eigenlijk is de fotocamera daardoor te klein geworden in verhouding tot de grootte van je hand en de lengte van je vingers. Het resultaat is dat meer dan eens foto's worden 'verrijkt' met gigantische, vingervormige objecten die het eigenlijke onderwerp van de foto verhullen. Erik Kessels heeft voor zijn nieuwste aflevering in de reeks In almost every picture, In almost every picture #13, een ruime selectie van deze mislukte foto's gemaakt. In deze ongeluksaflevering kunnen we dan ook kennismaken met de rijke geschiedenis van de misplaatste vinger in de afgelopen decennia waarbij op foto's de kinderen, partners, ouders en toeristische hoogtepunten werden vervangen door enorme vingervormige vlekken. Toen een vloek, nu een lach.

Van alle fouten die je als fotograaf vlak na de geboorte van de fotografie in 1839 kon maken, was het vingers-voor-de-lens er waarschijnlijk niet één. De fotocamera's hadden zulke afmetingen dat dit fenomeen vrijwel uitgesloten was. Daar stond dan tegenover dat tal van andere fouten juist weer veel waarschijnlijker waren. Het geklooi met glasplaten met lichtgevoelige vloeistoffen die nadien vaak ook nog gefixeerd moesten worden, leverden tal van andere mislukte foto's op. Maar vingers voor de lens? Nee, dat niet.

uit: 'In almost every picture #13' (KesselsKramer Publishing, 2014)
Uit: In almost every picture #13 (KesselsKramer Publishing, 2014)

De komst van de compacte fotocamera waarbij amateurs de mogelijkheden de kans kregen zélf foto's te maken was eveneens de geboorte van de mislukte-foto-met-vingers. Vanaf dat moment werd na het ontwikkelen van de negatieven en het afdrukken van de foto's duidelijk dat de geliefden die je voor de eeuwigheid had willen vastleggen plaats hebben gemaakt voor je eigen vingers. Grote, onscherpe objecten onttrekken het zicht aan het hetgeen je had willen vastleggen. Óók voor de eeuwigheid.

uit: 'In almost every picture #13' (KesselsKramer Publishing, 2014)
Uit: In almost every picture #13 (KesselsKramer Publishing, 2014)

Een heel boek vol van dat soort mislukkingen is leuker dan je van tevoren zou denken. Het is fraai om te zien hoe deze banale fout jaar na jaar, decennium na decennium door telkens een nieuwe generatie amateurfotografen wordt gemaakt met telkens hetzelfde resultaat. De mooiste mislukkingen staan wat mij betreft achterin het boek. Bij deze foto's overheersen de vingers en is het oorspronkelijke onderwerp niet meer te onderscheiden. Het zijn abstracte opnamen geworden die uitstekend zouden passen in het oeuvre van Wolfgang Tillmans.

uit: 'In almost every picture #13' (KesselsKramer Publishing, 2014)
Uit: In almost every picture #13 (KesselsKramer Publishing, 2014)

In almost every picture #13 is in vele opzichten een ode aan de mislukking. Kessels laat zien dat de schoonheid van fotografie zich niet alleen toont in de perfectie maar zo nu en dan in de imperfectie. Een aanrader!

Erik Kessels (samenstelling)
In almost every picture #13
180 bladzijden
KesselsKramer Publishing
ISBN 978-90-70478-39-1
€ 25,00
Uitgegeven september 2014
Links bij dit artikel: