Joost Swarte (vormgeving) - De ideale postzegel (1993)
Dinsdag 11 december 2007
Omslag Joost Swarte is een beetje een alleskunner en allesdoener. Ook wanneer u er niet op heeft gelet, is de kans groot dat u zijn werk heeft gezien of misschien zelfs heeft gebruikt. De meeste die Joost Swarte wel kennen, verbinden zijn naam met strips als 'Jopo de Pojo' en illustraties in tijdschriften als de 'New Yorker'. Maar hij doet meer. Veel meer.

Een, niet compleet, lijstje geeft een beetje een idee van zijn diversiteit en productiviteit:
  • Oprichter van Modern Papier;
  • Ontwerper van platenhoezen;
  • (mede)Oprichter van uitgeverij Oog & Blik;
  • (mede)Ontwerper van theater de Toneelschuur;
  • Gafisch ontwerper;
  • Ontwerper van postzegels.

  • En dit is slechts een summiere samenvatting. Over de laatste twee aspecten van zijn carriere gaat mijn recente aankoop: "De ideale postzegel. Een bundel ideeen naar aanleiding van het afscheid van Paul Hefting van de KPN, Kunst en Vormgeving".

    Bij het afscheid van Paul Hefting van de KPN, Kunst en Vormgeving, zijn 100 ontwerpers, kunstenaars, fotografen en schrijvers gevraagd om een bijdrage te leveren aan Paul Hefting's afscheidskado: een bundel met ideeen over de ideale postzegel. Het resultaat is zoals je mag verwachten wanneer je een dergelijke vraag aan een bont gezelschap vraagt: bont.

    Met bijdragen van onder andere Lex Reitsma, Swip Stolk, Anthon Beeke, Karel Martens, Wim Crouwel, Gerard Unger en Jan van Toorn kreeg je een prachtige stand van zaken van de Nederlandse grafische vormgeving anno 1993. Bijna iedere pagina is een lust voor het oog. Maar mijn motivatie om dit boek te kopen zat bij de vormgever van dit boekje: Joost Swarte.

    Joost Swarte is opgeleid als vormgever. Hij begon in 1966 aan een studie Industriële Vormgeving aan de Academie Industriële Vormgeving in Eindhoven (de tegenwoordige Design Academy). Wat kenmerkend voor zijn werk is, is zijn streven naar perfectie in de kleinste details. In een eerder artikel over het boek 'Plano' viel me dat ook al op. Bij dit boek is het niet anders.

    In het meest recente overzicht van het werk van Joost Swarte, Leporello, had ik dit boek al zien staan. Het eerste dat opvalt is de typische Joost Swarte–kleurstelling. Net als bij de boeken van Nescio die Joost Swarte illustreerde en verzorgde vallen de ingetogen kleuren op. Okers, lichtoranje en zalmtinten als achtergrond waarop de donkerrode, paarse en blauwe tinten tegen afsteken.

    Het tweede dat opvalt is de verfijning in de afwerking. De platten van het boek "De ideale postzegel" zijn letterlijk opgebouwd uit meerdere kleurlagen. In plaats van het in offset drukken van de kleuren, heeft Joost Swarte er voor gekozen om meerdere gekleurde vellen op de platten te plakken. Het resultaat is prachtig. Met de rest van de vormgeving zit het uiteraard ook goed maar het zijn dit soort details die een boek afmaken.

    Links bij dit artikel: