cadoc.nl, boeken over kunst, fotografie en vormgeving (en nog veel meer)
Antique Packaging
Woensdag 11 februari 2009


Een boek met antiek verpakkingsmateriaal, antieke kartonnen doosjes, is dat leuk? Jazeker, erg leuk zelfs! Per bedrijfstak (audiovisueel, persoonlijke verzorging, enzovoorts...) worden de antieke doosjes gepresenteerd. Niet alleen leuk voor de mensen met een nostalgische inslag maar ook voor ontwerpers die zich willen laten "inspireren".


De laatste in hun soort
De doosjes die in Antique Packaging zijn afgebeeld, zijn eigenlijk de laatste in hun soort. Het zijn de grafische producten die nog op de ouderwetse manier, dus met matrijzen, losse letters en dergelijk tot stand zijn gekomen. Het is allemaal handwerk. In principe is er qua manier van werken geen wereld van verschil tussen de manier waarop deze doosjes aan het einde van de negentiende en begin twintigste eeuw tot stand zijn gekomen en de manier waarop dit enkele eeuwen daarvoor zou zijn gebeurd. Ik gebruik met opzet "zou zijn" want de in grote aantallen geproduceerde kartonnen verpakkingen zijn er pas vanaf ongeveer 1870. In de twintigste eeuw rukte de offsetpers op. Hierdoor werd het vele, vaak technisch gecompliceerde, handwerk gereduceerd en vereenvoudigd.


Dubbel functioneel
De functie van een doosje lijkt heel eenvoudig: er moet iets in kunnen en het moet op de één of andere manier hersluitbaar zijn. Wanneer het zo eenvoudig was, hadden we alleen saaie, grijze doosjes gehad. Een doosje moet dus veel meer doen: het moet verleiden, in één oogopslag de inhoud verraden (of vertellen), handzaam zijn en zich onderscheiden van al die andere doosjes. Dát is wat de doosjes doen. Het resultaat is een caleidoscoop aan doosjes in alle vormen, maten en kleuren. Antique Packaging laat een dwarsdoorsnede zien van pak"em beet vijftig jaar.


Antique Packaging (2008)
Antique Packaging (2008)

Antique Packaging (2008)
Antique Packaging (2008)

Antique Packaging (2008)
Antique Packaging (2008)


Uitgewerkt
De oude verpakkingen werken nu nog slechts ten dele. We zijn als moderne kijkers overvoerd met beelden. We laten ons bij de keuze voor een product meer leiden door de verpakking dan door het product zelf. Fabrikanten weten dat en werken niet meer aan individuele verpakkingen maar aan merken. Welk gevoel wil je bij een consument opwekken? Wil de gemiddelde consument steeds gezonder leven dan is de vraag niet alleen hoe het product zelf gezonder te maken maar ook de verpakking een gezonde look and feel te geven. Nee, dan vroeger. Toen zag je een ernstig kijkende man met een grote, brede snor. Dan wist je, dat zit wel goed…

Is Antique Packaging dan geen aanrader? Naar mijn smaak juist wel. Bijna 400 pagina's lang worden deze visuele artefacten van weleer getoond, inclusief heerlijk grote close–up's. En zoveel te langer je er naar kijkt, zoveel te meer schoonheid en aandacht voor detail je gaat ontdekken.


Josep Mª Garrofé
Antique Packaging
391 bladzijden
Prijs € 28,00
Index Book
ISBN 978–84–96774–12–4
Verschenen april 2008
Links bij dit artikel: