cadoc.nl, boeken over kunst, fotografie en vormgeving (en nog veel meer)
Jimmy Kets – Brightside
Maandag 4 mei 2009

Je hebt fotografen die dol zijn op mensen en je hebt er die wat minder met de homo sapiens hebben. Jimmy Kets behoort volgens mij tot die laatste groep. De hedendaagse mens houdt zich het liefst op, op de foto´s van Kets afgaande, in een schijnwereld. Een wereld vol gespeelde emoties die pseudospannend is. Kets laat zien wat er van leven over blijft wanneer óverleven niet meer hoeft, in het niet opbeurende maar wel prachtige fotoboek "Brightside".

Ongenadig.
Ongenadig is Jimmy Kets in het vastleggen van mensen. Hij weet ze vast te leggen op momenten dat ze het minst flatteus zijn. Ze staan nét in een verkeerde houding, hebben precies de verkeerde kleren aan en bevinden zich in een omgeving die ze niet echt tot hun recht laten komen. Dat geldt dan met name voor de opnamen die hij in de Verenigde Staten heeft gemaakt en in Las Vegas in het bijzonder.

Jimmy Kets: Hot Dog, Florida, USA, 2005
Jimmy Kets: Hot Dog, Florida, USA, 2005

De belichting speelt daarbij een belangrijke rol. Regelmatig maakt Kets gebruik van flits. Daar waar de regisseurs van de schijnwerelden zoals theaters, casino´s en beurzen hun uiterste best hebben gedaan om met subtiele belichting voor hun bezoekers de schijn op te houden, daar flitst Kets ongenadig doorheen. De kleuren worden hard en contrastrijk. Kets spreekt over de "echte" kleuren die op zo´n moment naar voren komen. Ook de manier waarop Kets zijn onderwerp omkadert en afsnijdt, zegt alles over zijn manier van kijken. Op een erotiekshow worden vrouwen in zijn beelden versneden tot objecten: armen, benen, borsten en billen. Erotiek is geen liefde. Die boodschap komt keihard binnen.

Jimmy Kets: 40 Cents, Antwerpen, België
Jimmy Kets: 40 Cents, Antwerpen, België

Voorzichtig optimisme.
Heel af en toe zie je een andere blik bij Jimmy Kets. Eén die wat genadiger is over zijn medemens. Soms lacht een vrouw wier haar in het gezicht is gewaaid naar de fotograaf. Of wordt een vrouw op een boot van achteren gefotografeerd. Je ziet niet haar gezicht, alleen maar haar prachtige, lange blonde haren. Ze draagt lippenstift. Maar dat kun je alleen zien wanneer je het kopje dat ze vasthoudt beter bekijkt. Verder zie je niets van haar. Je mag, moet misschien zelfs wel, een eigen verhaal maken van dit beeld. Staart ze naar het einder in gedachte over de bestemming of over de plek waar ze zojuist vandaan kwam. Zeg het maar.

Jimmy Kets: Casino, Las Vegas, USA, 2008
Jimmy Kets: Casino, Las Vegas, USA, 2008

Eén van de mooiste en meest treffende foto´s staat achterin het boek. Het laat een verlaten, grijze betonnen parkeerplaats zien met een al even grijs gebouw waarop de letters CASINO prijken. De lucht is daarentegen stralend blauw met hier en daar een toefje helderwitte wolk. In de verte lonken de grijsblauwe bergen. De schijnwereld legt het in dit beeld af tegen de echte. Grijs versus blauw, gemaakt versus natuurlijk.

Brightside is een geweldig boek. Het legt de vinger op vele zere plekken op een rake en humorvolle manier. Niet in laatste plaats omdat Jimmy Kets een scherp oog heeft voor "la condition humaine". Ik maak alvast wat ruimte in mijn boekenkast voor de vele boeken die ongetwijfeld nog gaan volgen van deze jonge en nu al gelauwerde fotograaf.

Jimmy Kets
Brightside
112 bladzijden
Prijs € 39,90
Uitgeverij Ludion
ISBN 978–90–5544–778–7
Verschenen april 2009

U kunt uiteraard genieten van de foto's in het boek maar u kunt ze ook in het echt, in het groot bekijken. Daarvoor kunt u terecht in het Fotomuseum Antwerpen. Daar is de tentoonstelling "Jimmy Kets – Brightside te zien van 23 april 2009 tot 7 juni 2009. Zij hebben in de museumshop óók nog eens een speciale aanbieding: u kunt voor een klein prijsje een originele print van Kets bemachtigen.
Links bij dit artikel: