Marcel Wanders: Behind the ceiling
Zondag 17 mei 2009

Daar waar kunst voor de meeste mensen het dagelijks leven heeft verlaten, dáár heeft design die rol overgenomen. En als het aan Marcel Wanders ligt, zal de invloed van design op het gevoel van welbehagen alleen maar groter worden. Design is gemaakt om te verleiden. Design is verhalen vertellen. Design is dromen realiseren. Lees maar vooral bekijk "Marcel Wanders: Behind the ceiling" om te zien wat Marcel Wanders met deze stellingen bedoelt.

De omslag verraadt de inhoud: clowneske luxe die het serieuze gezicht van alledag wat moet opvrolijken. Op de meer dan 300 kleurrijke bladzijden die volgen is precies dát te zien: een wereld waarin Wanders iets meer theater maakt en de dagelijkse saaiheid van het bestaan doet vergeten. Weg met de grijze kubussen! weg met de smetteloze blanke interieurs! Weg met "form follows function"! Design is niet gericht op spaarzaamheid van middelen of op de meest efficiënte wijze van productie. Design is emotie. De onderstaande citaten geven een aardig beeld van Marcel Wanders en zijn werk.

 Uit: Marcel Wanders – Behind the ceiling
Uit: Marcel Wanders – Behind the ceiling

I think humor is a beautiful way to open hearts, to connect to people and fill these open hearts with new positive ideas.

Wat is humor voor een vormgever? Hetzelfde als voor iedereen: een onverwachte wending van iets dat een rechte koers lijkt te gaan. Een vormgever moet humor zoeken in het onverwachte: in kleur, in vorm, in materiaal of in afmeting. Voor gebruikers is het een hernieuwde kennismaking met een materiaal of een object. Wanders doet dingen die onverwacht zijn ten opzichte van de koers die design de voorgaande decennia heeft gevolgd. Zijn geknoopte stoel laat zien hoe vorm, stevigheid en materiaal onverwacht kunnen samenkomen. In afmeting is "Big Shadow", de staande lamp die Wanders voor Cappelini heeft ontworpen, een goed voorbeeld. De lamp is onverwacht breed en hoog. Wanders" ontwerpen verrassen de toekomstige gebruikers.

 Uit: Marcel Wanders – Behind the ceiling
Uit: Marcel Wanders – Behind the ceiling

Luxury starts where functionality ends and where the true value is personal and has no price or reason.

Wanneer je het boek doorbladert dan zie je dat "luxe" het werk van Wanders domineert. Vrijwel ieder ontwerp heeft "meer" dan wat strikt genomen noodzakelijk is voor de gebruiksfunctie zelf. Het is misschien wel het onderscheid tussen een vormgever en ontwerper. Een ontwerper richt zich hoofdzakelijk op het functionele ontwerp: doet het object wat het qua uitstraling belooft, is het industrieel eenvoudig te vervaardigen, zijn de productiekosten in verhouding met een te verwachten verkoopprijs? Dat zijn vragen van een ontwerper. Een vormgever houdt zich bezig met vragen als: wat voegt dit object iets toe aan het leven van de consument, is het object verleidelijk, wat doet de vorm met de gebruiker? De ontwerper is er voor de ratio, de vormgever voor het gevoel. Luxe is het terrein van de vormgever. Luxe is verleiden en laten verlangen. Het mag geen verrassing zijn dat het boek werkelijk bol staat van de verleiding.

 Uit: Marcel Wanders – Behind the ceiling
Uit: Marcel Wanders – Behind the ceiling

It is only upon humanity that the design of the future can be built. With love passion, and poetry we will take design to new heights. Design is dead ... long live design!

Bovenstaand citaat van Marcel Wanders is onderdeel van een betoog dat moet leiden tot bevrijding van "ouderwetse" vormgeving. We zijn als consument niet meer onder de indruk van een knap gebogen buismeubel. We geloven wel in de maakbaarheid van het materiaal an sich. Wat we willen zien is een stukje menselijkheid in het ontwerp. Het moet persoonlijk worden. Dat ene object dat speciaal voor mij gemaakt lijkt te zijn. Dat mij raakt. Dat zijn volgens Wanders de ontwerpen van de toekomst. "Marcel Wanders: Behind the ceiling" laat zien wat we mogen verwachten van deze toekomst: design met een glimlach.

R. Klanten, S. Moreno, A. Mollard (redactie)
Marcel Wanders. Behind the Ceiling
320 bladzijden
Prijs € 49,90
Gestalten Verlag
ISBN 978–3–89955–234–8
Verschenen april 2009
Links bij dit artikel: