cadoc.nl, boeken over kunst, fotografie en vormgeving (en nog veel meer)
Dennis Gun
Maandag 28 februari 2011

Omslag van – Dennis Gun (Hatje Cantz, 2011)Kunstenaar/fotograaf Dennis Gun (1956) studeerde niet alleen aan de kunstacademie in Wenen waar hij de fijne kneepjes van de schilderkunst en kunstfilosofie leerde maar daarnaast bekwaamde hij zich ook in astrofysica. En dat is te zien in zijn fotografie. De beelden die hij met zijn camera vangt, heeft hij zelf voorbereid. Het verhaal dat hij wil vertellen, heeft hij zorgvuldig visueel gearrangeerd. Het effect is vaak verbluffend en de verwantschap met hemelse processen is zichtbaar.

In de serie Cosmology uit 2010 laat Gun duidelijk zien dat hij van beide markten, die van de kunst en wetenschap, thuis is. Tegen een donkere achtergrond heeft hij diverse fijne deeltjes verspreid met daarnaast een hele schare aan meer of minder herkenbare objecten zoals koffiekopjes, snoepjes in hun wikkels, parelsnoeren en een verdwaalde damestas. Je wordt aanvankelijk op het verkeerde been gezet over hetgeen je ziet. Dat komt ondermeer omdat Gun speelt met toeval en bewuste arrangeren.

uit 'Dennis Gun' (Hatje Cantz, 2011)
uit: Dennis Gun (Hatje Cantz, 2011)


Toeval speelt ook een doorslaggevende rol in zijn Street (2010) serie. Van een op het eerste gezicht onbeduidend stukje bodem heeft een grootformaat opname gemaakt. Formaten van 90 bij 120 centimeter vormen daarbij geen uitzondering. Met deze maatvoering word je als kijker met je neus op een ander niveau van de werkelijkheid gedrukt. Eén die bij nader inzien interessanter is dan je zou verwachten door de contrasten in licht en donker en de weerspiegeling van de weidse bovenliggende wereld in een onaanzienlijk plasje water.

uit 'Dennis Gun' (Hatje Cantz, 2011)
uit: Dennis Gun (Hatje Cantz, 2011)


Met de volledig door Dennis Gun vormgegeven beelden waar ook de mens in beeld komt, heb ik wat minder. Zelf zegt hij daar over:

My photographic works are both theatre and film and yet they are different...without beginning or end. In those staged works, people and locations look realistic and the scenes appear with simple details and real body language, yet these are not frozen moments. Instead, they open up narrative questions. When constructing the scenes, I direct my actors to do something concrete or hold something visible. Actors cannot play unconsciously and cannot act without any target. Their actions and expressions are goal directed. Ultimately my works are intended to evoke a psychological situation involving the beholder.

- Dennis Gun, 2010


uit 'Dennis Gun' (Hatje Cantz, 2011)
uit: Dennis Gun (Hatje Cantz, 2011)


Ik geloof hem op zijn woord maar de werken waarin (afgedwongen) toeval de overhand hebben, spreken wat mij betreft meer tot de verbeelding. Ondanks dat is het boek onder andere door de series Cosmology en Street meer dan de moeite waard. Het grote formaat waarop de foto's zijn afgedrukt heeft ook zijn weerslag gevonden in het boek dat de foto's lekker groot reproduceert.

Jürgen Schilling
Dennis Gun
110 bladzijden
Hatje Cantz
ISBN 978-3-7757-2793-8
€ 58,00
Uitgegeven januari 2011
Links bij dit artikel: